8 Tiede 2.0 alulle

Koonti: Kahdeksan keskeistä teemaa

Seuraavassa kahdeksan (8) keskeistä teemaa, jotka liittyvät tieteen nykyhaasteisiin ja uudistustarpeisiin kohti ”Tiede 2.0” -ajattelua. Näitä teemoja voidaan tarkastella Stuart Umplebyn ja muiden systeemiajattelijoiden näkökulmasta, jotka ovat ehdottaneet tieteen rakenteellisia ja filosofisia uudistuksia.

A. Tiede ei ole uudistunut automaattisesti: Hierarkkiset rakenteet estävät muutoksen.

B. Gutenbergin parenteesi: Internetin hajautettu luonne voi mullistaa tiedonhallinnan.

C. Suuret mullistukset: Tarve paradigman muutoksille on ilmeinen.

D. Toistettavuuskriisi ja metatiede: Tieteen luotettavuuden vahvistaminen.

E. Avoimuus ja kompleksisuus: Tiedeyhteisöjen avoimuuden lisääminen.

F. Kompleksinen ajattelu: Lineaaristen mallien rajoitusten tunnistaminen.

G. Subjektiivisuus ja objektiivisuus: Molempien rooli tieteessä.

H. Uusi filosofia: Holistinen ja systeeminen tiede.

1. Miksi tiede ei ole uudistunut automaattisesti?

  • Haaste:
    • Tiede on juuttunut modernin ajan paradigmaan, jossa tutkimusta ohjaavat hierarkkiset ja instituutiosidonnaiset rakenteet.
    • Rahoitus ja insentiivit:
      • Lyhytjänteiset rahoitusmallit suosivat turvallisia ja varmoja tutkimushankkeita, mikä estää riskinottoa ja paradigman muutoksia.
  • Ratkaisu:
    • Tiede 2.0 vaatii rakenteita, jotka kannustavat monitieteisyyteen, joustavuuteen ja emergenttien ideoiden tukemiseen.

2. Gutenbergin parenteesi ja tieteen muutos

  • Selitys:
    • Gutenbergin parenteesi viittaa painetun median aikaan, jolloin tiedon hallinta ja jakelu olivat keskitettyjä. Internet on avannut uuden aikakauden, jossa tieto on hajautettu.
  • Mitä se tarkoittaa tieteelle?:
    • Nykyinen tieteen rakenne on yhä ”Gutenbergin aikakauden” peruja, jossa tiedelehdet ja keskitetyt instituutiot hallitsevat tietoa.
    • Tiede 2.0 pyrkii hajautettuun tiedonhallintaan avoimien alustojen, kuten preprint-palveluiden ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen, avulla.

3. Suuret tieteen mullistukset

  • Historia:
    • Esimerkkejä suurista mullistuksista ovat Kopernikuksen aurinkokeskinen maailmankuva, Newtonin mekaniikka ja Einsteinin suhteellisuusteoria.
  • Yhteistä:
    • Mullistukset ovat usein syntyneet vastauksena siihen, että vallitseva paradigma ei enää selitä havaintoja. Niitä on edistänyt avoimuus uusille ajatuksille.
  • Nykytilanne:
    • Vaikka dataa on enemmän kuin koskaan, tiede näyttää jakautuvan yhä pienempiin erikoisaloihin, mikä voi estää kokonaisvaltaisen ymmärryksen ja mullistusten syntymisen.

4. Toistettavuuskriisi ja metatiede

  • Toistettavuuskriisi:
    • Monet tutkimustulokset, erityisesti psykologiassa ja lääketieteessä, eivät ole toistettavissa, mikä heikentää tieteen uskottavuutta.
  • Metatiede:
    • Tieteen itsensä tutkiminen on nousussa, ja se pyrkii tunnistamaan, miksi tutkimusprosessissa syntyy virheitä ja miten niitä voidaan korjata.
  • Tiede 2.0:
    • Metatiede ja avoimet data-alustat voivat tehdä tieteen prosessista läpinäkyvämmän ja luotettavamman.

5. Tiedeyhteisöjen avoimuus ja kompleksisuus

  • Avoimuus:
    • Nykyiset tiedeyhteisöt eivät aina edistä avoimuutta, vaan kilpailu rahoituksesta ja julkaisuista voi johtaa siiloutumiseen.
  • Kompleksisuus:
    • Nykytiede tarvitsee malleja, jotka ymmärtävät ja hallitsevat kompleksisia systeemejä (esim. ilmasto, talous).
  • Tiede 2.0:
    • Monitieteinen yhteistyö ja systeemiajattelu ovat keskeisiä uuden tieteen paradigman osia.

6. Onko nyky-yhteiskunta kompleksinen järjestelmä?

  • Lineaarinen vs. kompleksinen ajattelu:
    • Esimerkki lineaarisesta ajattelusta on korkojen nostaminen tai laskeminen inflaation hallitsemiseksi. Kompleksisessa yhteiskunnassa tällaiset toimet voivat johtaa ennakoimattomiin seurauksiin.
  • Tiede 2.0:
    • Tarvitaan työkaluja, kuten systeemidynamiikkaa ja agenttipohjaista mallinnusta, jotka auttavat ymmärtämään monimutkaisia vuorovaikutuksia.

7. Tutkijan rooli: Subjektiivisuus ja objektiivisuus

  • Subjektiivisuuden rooli:
    • Tutkijan konteksti, arvot ja havaintokehys vaikuttavat väistämättä tutkimusprosessiin. Tämä ei ole ongelma, jos se tehdään avoimesti näkyväksi.
  • Objektiivisuuden raja:
    • Tietyt tieteelliset kysymykset, kuten luonnonlait, vaativat objektiivisuutta, mutta yhteiskunnalliset ja inhimilliset kysymykset hyötyvät myös subjektiivisesta näkökulmasta.
  • Tiede 2.0:
    • Uusi paradigma voi tunnustaa sekä subjektiivisuuden että objektiivisuuden arvon tieteessä.

8. Filosofia ja tiede 2.0

  • Uusi tieteenfilosofia:
    • Tiede 2.0 tarvitsee filosofian, joka tunnustaa tieteen olevan osa laajempaa yhteiskunnallista ja ekologista kokonaisuutta.
    • Holistinen lähestymistapa:
      • Tämä lähestymistapa integroi faktat ja arvot, luonnontieteet ja humanistiset tieteet.
  • Stuart Umplebyn näkökulma:
    • Umpleby on ehdottanut, että tiede siirtyy lineaarisesta ja reduktionistisesta ajattelusta kohti systeemistä ja itsetietoista tiedettä.