| Ï2 | Yhteinen maailma | Ï |
|---|---|---|
|
Alfa
Yksilön, kuten lapsi, lÀhipiirissÀ korostuu kÀsitys ympÀristöstÀ sekÀ vastavuoroiset roolit. |
||
|
Pii
Toimiminen kotona, oppiminen koulussa, työpaikka, harrastukset ja naapurusto ovat lÀhikulttuuria, yhteistÀ maailmaa. Kaikki ihmistieteet tutkivat sitÀ ja ekologinen systeemiteoria kartoittaa sitÀ ylemmille tasoille jÀrjestelmÀllisesti.
Beeta
Sivistys on kumuloituvaa tietoa elÀmÀstÀ, lapsen ja aikuisen oppia, jossa arvot toimivat tiennÀttÀjinÀ. |
||
|
Khii
Suorat kontaktit, havainnot ja suhteet muodostavat lÀhiympÀristön vÀlittömÀn todellisuuden (laajempi kokonaiskuva saattaa jÀÀdÀ ymmÀrtÀmÀttÀ).
Fii
Mikrotason todellisuus on monikko ja graafi Graph(actors, roles, ties). Platonin luolavertaus esittÀÀ kuinka rajallinen se voi olla. |
||
|
Delta
KÀsitys omista, henkilökohtaisista kokemuksista muodostuu jaetuiksi kÀytÀnnöiksi. Normit ja vastuut syntyvÀt yleensÀ lÀhellÀ.
Tau
MikrosysteeminÀ ihminen integroituu seuraavaan ekologisen systeemiteorian vaiheeseen. |
||
|
Oomega
Ihmisen hyvinvointi syntyy lÀhiympÀristössÀ. Siihen on mittareita. Poliitikkojen ja tutkijoiden tulisi löytÀÀ aito yhteys tÀlle tasolle asti. Yhteinen maailma: Mikrosysteemi tarkoittaa yksilötason ympÀristöÀ |
||
